Har du ett område i huset där det är extra rörigt? Där saker tenderar att samlas och som blivit till så kallade Hot Spots? Oavsett om du har ett specifikt område i ditt hem, eller bara vill komma i bättre ordning rent allmänt så kan några av tipsen nedan hjälpa dig på vägen!
Önskat läge
Innan du börjar med ditt projekt är det viktigt att ställa dig själv några frågor:
1. När du tänker på ditt eller dina utrymmen när det är färdigt, hur ser det ut? Hur känns det?
2. Varför är det viktigt för dig att få ordning här? Vad hoppas du kunna uppnå?
3. Sätt en deadline för när du vill ha det klart!
Rensa i olika steg
För att förenkla för alla i familjen är det bra om det finns en tydlig ordning och att alla vet var saker ska ställas tillbaka efter användning. Så hur får man till det? Genom att skapa en grundordning, och det gör du gärna så här:
Rensningens olika faser enligt S.A.G.A.N. -metoden, för ett bestående resultat 1. Sortera 2. Avyttra – 5 högar: Spara HÄR, Spara någon ANNANSTANS, Skänk, Sälj, Släng 3. Ge saker ett hem – Var bor de? 4. Avgränsa kategorierna till en behållare eller yta 5. Njut av ordningen och underhåll!
1. I första steget ”Sortera”- tar du ut ALLT, så att utrymmet blir tomt. Medan du sorterar UT är det en god idé att tänka olika kategorier redan här så att du behöver röra varje sak så få gånger som möjligt. Gör alltså en grovsortering enligt steg 2 medan du ändå tar ut allt.
2. I andra steget ”Avyttra” så kan du tänka i olika ”högar”
· Spara HÄR - du har ju din vision och bild klar för dig – eller hur? Ska det sparas just HÄR, eller hör det hemma någon annanstans?
· Spara någon ANNANSTANS - Du behöver inte veta VAR exakt nu – Det tar du tag i när ditt projekt är klart. Kanske behöver några av de saker du rensat ut bara komma ”hem” till sin plats någon annanstans?
· Skänk - planera in i kalendern när du ska lämna saker till donation! Det finns olika ställen som tar emot saker i gott skick som du inte längre vill ha kvar, exempelvis Erikshjälpen, Myrorna, Emmaus med flera. Kolla upp dina lokala second hand-ställen!
· Sälj – använd lokala Facebookgrupper, Tradera, Blocket och liknande säljkanaler. Tjäna en extra slant till sommarkassan!
· Släng - släng i olika fraktioner/avfallspåsar på en gång medan du sorterar UT, som exempelvis ”Brännbart”, ”Metall” eller ”Miljöfarligt avfall”. Gör du detta under utrensningen så slipper du stå på återvinningscentralen och rota i påsarna eller lådorna och sortera. Åk till återvinningen så fort du kan – helst samma dag – för att undvika att det blir stående!
3. I det tredje steget ”Ge saker ett hem” bestämmer du VAR allting i Spara HÄR-högen hör hemma i utrymmet. Här kan du tänka i olika ”Zoner”. Exempelvis kan ett förråd innehålla zoner som ”Sport-/fritidsartiklar”, ”Verktyg”, ”Dekor”, ”Hushållsartiklar”, ”Minnessaker för arkivering” etcetera. I varje zon finns sedan troligtvis olika mindre kategorier av dina saker. I ett garage kanske alla golfsaker är en underkategori till Sport-/fritidszonen? Campingutrustningen likaså. Samla lika med lika är ledordet! Checka av hur stor volymen på varje kategori är och mät, mät, mät ditt utrymme innan du slutligen hittar din lämpliga förvaring – se nedan steg 4!
4. Det fjärde steget ”Avgränsa till en behållare eller yta” - (på engelska "containerize"): NU är det dags att införskaffa förvaring/behållare - du har säkert något hemma redan! Köp nytt i sista hand och ”tänk andra hand i första hand”. Starta alltså INTE din rensning och organisering med att införskaffa förvaring. Avgränsa till lämplig yta - en fin box, låda, hyllplan eller byrålåda. Tänk på att nyttja vertikalt utrymme! Ett viktigt steg här är att MÄRKA UPP förvaringen (lådan, hyllan, behållaren etcetera) med passande kategori eller namn när du hittat rätt förvaring. Det gör det tydligt när fler samsas om ett utrymme! Tricket är att genom att avgränsa ytan så får du en signal när du börjar överskrida din egen gräns för hur mycket du vill ha av varje kategori. Mycket fiffigt!
5. Sista steget ”Njut av ordningen och underhåll” är inget steg utan en livsstil. Du är värd att må bra och kunna njuta av din omgivning! Håll efter och se till att alla saker får komma ”hem” igen efter att de använts. Prata igenom ordningen med familjemedlemmar så att alla är med på tåget!
Källa: Julie Morgenstern, SPACE-method
Anlita mig
Ibland kan saker och ting kännas överväldigande - och även om du vet precis vad du ska göra och i vilken ordning så blir det bara inte gjort. Då är du välkommen att kontakta mig så reder vi ut det tillsammans och sätter en plan! Jag är öppen för resor och arbetar även på distans och tillsammans ser vi till att du når dina organiseringsmål!
Sommartips
Efter att du gått igenom dina ”Hot Spots” och rensat enligt ovan kommer här några tips som kan förenkla och skapa mer utrymme för sommarlivet!
1. Det är hög tid att stuva undan allt som hör vinter och den kallare årstiden till om du ännu inte gjort det - mössor, vantar, handskar, vinterskor och annat! Byt ut och använd istället utrymmet till en korg eller väska med strandhanddukar, solskydd, solhatt, parasoll, strandleksaker eller annat för ”grab-and-go” sommaraktiviteter utomhus.
2. Ha picknickväskan redo med de saker som ofta används (tallrikar, glas, salt/peppar/kryddor, servetter, tändstickor, filt med mera) – så slipper du packa om varje gång!
3. Organisera dina strand-handdukar i en korg vid dörren nära till hands för spontanbad. Rulla ihop dem och stoppa ned i korgen. Prydligt organiserade blir de ett stilleben i din inredning när de torkat och inte används! Och när sommarsäsongen är över – flytta undan handdukarna och förvara dem tillsammans med säsongssaker för att spara plats i linneskåpet.
4.Förvara cyklar i ett cykelställ – så slipper de ligga slängda på marken. Det ökar livslängden på cykeln!
5. Tänk vertikalt och nyttja utrymmet på väggar samt på insidan dörrar! Med fix & trix kan bollar, trädgårdsredskap, cyklar och annat förvaras smart! Lär barnen att låta bollarna få ”komma hem igen” när de använts. Och för att skapa ordning bland alla trädgårdsredskap finns olika upphängningsanordningar som är lätta att fästa på en vägg.
Allmänna ordningstips:
En plats för varje sak och var sak på sin plats!
· Involvera familjen i att hitta hem till sakerna – det skapar ett engagemang och ökar viljan att hålla ordning
· Märk upp kategorier eller namn på person
· Ställ tillbaka, ställ tillbaka, ställ tillbaka
· Tar det mindre än 2 minuter – gör det på en gång!
· Gå inte tomhänt från ett rum till ett annat eller när du byter våningsplan
· Håll ditt hem organiserat med en dedikerad plats där allt som ska ”ut ur huset” läggs (saker som ska skänkas, ges bort, returneras med mera).
· Passa på att njuta av ditt hem i ordning: Yttre ordning – Inre lugn!
Denna artikel publicerades i tidningen Villa&Fritid i maj 2020. Villa&Fritid delas sedan 53 år tillbaka ut till villa- och radhusägare i Storgöteborg.
Commentaires