VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
Klicka på frågan för att läsa svaret
Det moderna livet är mycket upptaget med press på oss som jonglerar hem, arbete, familj och livet i allmänhet. En professionell ordningskonsult kan hjälpa dig att organisera ditt hem, ditt kontor och ditt liv genom att rensa ditt utrymme och omorganisera det så att du kan hitta det du behöver, när du behöver det, så du kan göra det du vill göra utan att slösa tid eller känna dig stressad.
Jag hjälper till att identifiera orsaken till eventuella problem, fastställa dina mål och förvandla din vision av ditt utrymme till verklighet! Som coach och mentor motiverar och stödjer jag dig genom processen. Med hjälp av professionella, kraftfulla coachningsverktyg hjälper jag dig med de förbättringar som kan göras, vilka system du har som kan förfinas eller saker som kan förenklas – allt för att spara dyra timmar och utrymme. Man pratar ofta om processer på en arbetsplats – hur är det med dina processer hemmavid, har du identifierat dessa så att din vardag förenklas?
Jag fokuserar på att uppnå verkliga, långsiktiga resultat med stödsystem och lösningar som är hållbara för just dig. Jag hjälper dig även med att ta saker du inte längre vill ha kvar till återvinning och till välgörenhet, inköp av förvaring och andra saker för att optimera ditt hem, kontor eller din vardag.
Fördelarna med att vara organiserad är stora - det handlar om att ta bort stress och frustration, spara tid, utrymme och ofta pengar också! Det handlar om effektivitet i allt du gör oavsett om det är hemma eller på arbetsplatsen. Kanske tror du att du kan ordna dig själv "en dag" eller bara behöver tid att planera. Tyvärr kommer den dagen sällan självmant, eller så känner du dig bara överväldigad över uppgiften framför dig. Du kanske har försökt rensa ett område bara för att upptäcka att du är tillbaka där du började bara en kort tid efter.
Det är då en objektiv och icke-bedömande professionell ordningskonsult verkligen kan hjälpa till. Jag har hjälpt många människor precis som du. Det handlar inte om enkel rengöring eller att bara kasta ut allt! Jag arbetar nära dig för att uppnå en bestående förändring och du kommer att se omedelbara resultat redan efter första sessionen! Men framförallt kommer jag att dela med mig av min energi och mina verktyg, och det kommer bli lättare för dig att förbli organiserad - en gång för alla.
Jag fokuserar på dina mål, hjälper och uppmuntrar dig på din resa mot ett organiserat liv så att du får det hem, den arbetsplats och den livsstil du vill ha. Jag följer gärna upp dem som vill hållas ansvariga för sina mål och jag erbjuder även underhållspaket. Tillsammans hittar vi en plan och ett upplägg som passar just dig.
Ja – jag älskar att arbeta praktiskt med kroppen och fokuserar på att uppnå snabba resultat. Att rensa och organisera är min passion! Rent praktiskt går vi igenom dina saker, utrymmen och och du berättar hur du använder dina saker och tar beslut om var de bäst förvaras i ditt hem. Kort och gott så förflyttar vi saker i hemmet och skapar nya hem för dina ägodelar. Om du vill så upprättar vi rutiner och system för att ordningen ska hålla över tid.
Om jag arbetar jag med dig på en one-to-one-bas kan jag lära, vägleda och coacha dig att fortsätta processen på egen hand och så att du lätt kan underhålla saker efter att vi är färdiga. Jag kan även ge dig hemuppgifter om du vill. En del klienter är do-it-for-me-klienter som vill att jag gör en sortering och kategorisering åt dem innan själva rensningen. Dock är de närvarande vid beslutsfattande om och urval av alla saker.
För större projekt och/eller där tiden är mycket begränsad arbetar jag med ett team för att säkerställa att du når dina mål.
När du är organiserad sparar du tid, pengar och blir mindre stressad. Jag strävar efter att återställa balansen i ditt liv, låta dig känna flyt i tillvaron, mer i kontroll och kunna fokusera på de viktiga sakerna. Ofta hittar vi värdefulla föremål som du inte längre älskar, behöver eller använder som ger pengar vid en försäljning på exempelvis Tradera eller Blocket. Fokus ligger på att skapa praktiska, effektiva system och rutiner för att spara tid och pengar och som stöttar dig i din vardag.
Jag har kreativa idéer och erfarenheter för att organisera dina saker på ett praktiskt och estetiskt tilltalande sätt och som passar just din budget. Du ser och känner resultat redan under första sessionen och kommer förhoppningsvis att känna dig inspirerad och få många användbara tips och idéer för framtiden också! Om du vill göra större förändringar i inredningen i samband med vårt arbete samarbetar jag med inredningsproffs som tar dina utrymmen till nästa nivå!
Nej - jag får dig inte att slänga något utan ditt medgivande! Ofta handlar det inte om att kasta ut saker och du behöver inte leva som minimalist! Jag respekterar det som är viktigt för dig och kommer att stödja dig när du rensar i röror, omorganiserar det du vill behålla och ser till att dina speciella skatter har ett hem.
Jag coachar dig försiktigt när du utvärderar dina saker och känslor. Som ett team kommer vi att sätta och förtydliga dina specifika mål och prioriteringar innan projektet påbörjas.
Ett åtagande att genomföra en förändring är det första steget! Du kan sedan arbeta med ett mindre projekt eller område som ger dig omedelbar effekt och motivation att ta itu med ett större projekt.
Jag finns med dig längs vägen, och se mig som – om du vill – någon som håller dig ansvarig för det du själv har sagt att du vill göra, en positiv kraft som stöttar, uppmuntrar och putter dig i din valda riktning! Kontakta mig för en kostnadsfri konsultation för att se hur du kan komma igång!
Nej – det behöver du inte! I själva verket är det lättare för mig att se var jag bäst kan hjälpa till om jag ser den verkliga omfattningen av vad som orsakar din röra eller stress. Jag vill hjälpa dig – inte döma dig och har sett många röriga utrymmen förut!
Jag förstår att när du låter någon komma in i ditt hem/arbetsplats är det sannolikt känsligt och jag respekterar att det är ett modigt steg du har tagit för att börja ta kontroll över ditt kaos, hur stort eller litet det än är. Du är kapabel och begåvad på dina egna sätt och jag är långt ifrån perfekt själv!
Vi kommer att arbeta tillsammans för att säkerställa att du når dina mål och jag lovar att bidra med den entusiasm och framåtrörelse du behöver för att få det som tidigare kändes överväldigande klart!
Nej inte alls! Jag är inte en naturligt ordningsam person (även om min passion är att rensa och organisera) och går även under smeknamnet ”Slarviga Sussi”. Men – jag har smakat på den ljuvliga känslan av flyt i vardagen och att ha koll på mina saker, och erövrar område efter område i mitt hem och liv till det som jag VET att jag behöver och är värd.
”Det du fokuserar på – det växer”, och jag vill ha mer av ordning i mitt liv. Allting får sin bestämda plats och när det blir rörigt (för det blir det när man inte är naturligt ordningsam och dessutom är flera i hushållet) så är det enklare för alla att återställa ordningen. Det tar nu inte mer än 20 minuter att trolla tillbaka allt på sina bestämda platser!
Jag vill nu dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter till andra för jag är HELT övertygad om att om jag kan komma i ordning – så kan även DU!
Vid den första konsultationen utvärderar vi ditt utrymme och utforskar dina behov, din budget och din tidslinje. Bara kontakta mig för att boka en kostnadsfri konsultation per telefon!
Om du väljer att arbeta med mig går vi vidare till ett första besök, antingen på plats i ditt hem/på din arbetsplats – eller via videosamtal. Jag tar anteckningar och samlar in massor av information. Om du vill kan du skicka foton och mått på dina utrymmen. När vi väl vet mer om vad som händer i ditt hem eller på kontoret och i ditt liv skapas en handlingsplan så att du vet exakt vad som kommer att behövas för att bringa ordning.
Varje person och organiseringsuppdrag är unikt. Det finns så många variabla faktorer att tänka på - storleken på ditt utrymme, mängden röra och din förmåga att fatta snabba beslut.
Jag diskuterar gärna just dina specifika behov, och efter den första kostnadsfria konsultationen gör jag en bedömning av hur många timmar just ditt projekt beräknas ta och vad den ungefärliga kostnaden blir.
Jag skulle starkt rekommendera att innan vi påbörjar någon praktisk session har du börjat programmera ditt sinne för att vara beredd att släppa några saker och vara redo att genomföra några förändringar i ditt hem eller kontor. Är du inte mentalt förberedd så tar det mer tid för dig att fatta dina beslut om varje sak. Vi pratar även mycket om detta vid vår första kostnadsfria konsultation där vi går igenom dina utrymmen och kategorier av ägodelar.
Med andra ord behöver du inte fysiskt ha börjat göra någonting men fundera gärna över vad som är viktigt i ditt liv just nu och hur du skulle vilja känna efter att vi flyttat på dina saker i hemmet och rensat och organiserat. Detta hjälper dig att känna igen vilka saker som är betydelsefulla för dig just nu, vilka ägodelar som tidigare har varit viktiga, men inte längre tillför något värde och vilka objekt du sparar för olika framtidsscenarier. Vi kan då göra en större skillnad under vårt gemensamma arbete.
Köp inte någon ny förvaring i förväg! Vi använder oss i möjligaste mån av det du redan har i ditt hem i form av exempelvis tomma skolådor, presentboxar och annan liknande förvaring. Om du redan har sådana i hemmet kan du samla dem på ett ställe om vi behöver dem under arbetets gång. Vi kan med fördel återanvända den förvaring du redan har eller så kan jag inhandla de perfekta lösningarna! Jag brinner för miljöfrågor och kommer alltid att i första hand rekommendera att använda det som redan finns på plats.
Jag rekommenderar slutligen att du ordnar med barnpassning om du har mindre barn och avstyr eventuella besök, telefonsamtal och annat så att vi under vår tid tillsammans kan arbeta ostört för största möjliga effektivitet.
Ja - inget jobb är för litet eller stort, men jag har en bokningstid på minst 3 timmar. Om du har ett stort jobb och det måste gå snabbt, kallar jag in ett team för att göra jobbet åt dig. Be om mer information om hur jag kan hjälpa dig med just ditt projekt!
Första samtalet är alltid kostnadsfritt och det går även fint att ta ett videosamtal . Vid behov kan hembesök göras, detta kommer vi överens om i vårt första samtal.
Jag är baserad i Göteborg med tar uppdrag över hela Sverige. Reseavgift tillkommer. Om du bor längre bort erbjuder jag virtuell support via e-post/telefon/Skype/Zoom/Face-Time.
Jag känner också till många andra ordningskonsulter och kollegor och kanske kan rekommendera någon som ligger närmare dig!
Jag respekterar din integritet och 100% konfidentialitet garanteras.
Jag är utbildad till ordningskonsult (Professional Organizer) vid NAPO University, och är professionell medlem i NAPO (National Association of Productivity and Organizing Professionals), och jag följer deras etiska riktlinjer vilket bland annat innebär 100% konfidentialitet samt en icke-dömande, positiv och stödjande approach till mina klienter.
Som Professionell Diplomerad Coach vid Gothia Akademi följer jag ICF’s (International Coach Federation) etiska riktlinjer vilket bland annat innebär 100% konfidentialitet kring all information om klienten.
Företaget har en ansvarsförsäkring.
För att göra en bokning eller fråga mer om mina tjänster, ring mig på +46 739 60 3393 eller skicka mig dina uppgifter via kontaktformuläret så kontaktar jag dig! Du kan också boka en förutsättningslös och kostnadsfri telefonkonsultation via Boka-knappen på förstasidan!
Jag är 100% engagerad i din utveckling, framgång och att du når dina mål! Om du efter vår första 3-timmarssession känner att professionell organisering inte har hjälpt dig framåt mot ditt mål, meddela mig inom 24 timmar så kommer jag att ge dig full återbetalning.
Jag uppskattar din ärliga feedback för att förbättra min tjänst.
Vi gör en plan som passar din budget och i vissa fall gör du själv det mesta av arbetet – lite som hemläxa mellan våra möten! Se det som en investering: hur mycket är du villig att betala nu för att göra livet lättare för dig i framtiden? När du investerar i mig investerar du i dig själv. Du investerar i mer tid, mindre stress och en känsla av balans. Och förresten – vem vet vilka saker vi hittar som du inte längre använder, behöver eller älskar, och som du kan sälja? Dessutom kan vissa delar av arbetet vara berättigat till RUT-avdrag, vilket minskar arbetskostnaden med 50%.
Att organisera skapar en känsla av lättnad, men kan ibland kännas betungande i själva processen och en beslutströtthet kan infinna sig. Men jag är här för att vägleda, inspirera och peppa dig – kanske kommer du till och med att tycka att rensa och organisera är kul!
Hur mycket skulle du betala för att få mer tid att vara med dem du älskar, få mer egentid eller tid att göra det du verkligen brinner för? Det här kan vara den bästa investeringen du gör, eftersom det är en investering i dig själv, din familj och din framtid.
Kontakta mig för en kostnadsfri konsultation! Tänk om du verkligen har råd att låta mig hjälpa dig bringa ordning i röran?
Vad blir möjligt i ditt liv då :D?
"Förutom att jag numera har ett utomordentligt organiserat och strukturerat förråd, så har hela processen med Susanne fått mig att tänka mer effektivt kring förvaring i största allmänhet. Efter hon var klar med mitt förråd har jag implementerat hennes processer i övriga delar av mitt hem."
Jenny, Stockholm
Det är tidskrävande att rensa och organisera - om det så är ett enda rum eller ett helt hus. Och även om du ibland lägger en del tid på ditt organiseringsprojekt är det alltför lätt att tappa fart och fokus på vägen, vilket gör att ditt projekt förblir oavslutat.
Så om "att bli organiserad" har varit på din att göra-lista i flera år, kanske det är dags att äntligen få något att hända. En professionell ordningskonsult kan vägleda dig genom rensningsprocessen och få det klart inom rimlig tid och inom din budget, hjälpa till med bortforsling av oönskade saker, lägga upp saker till försäljning och välja optimala organisationssystem för att få ut det mesta av ditt nyvunna utrymme, för att nämna några av fördelarna.
Det blir helt enkelt klart!
En ordentlig, genomtänkt ordning är själva grunden för att få vardagliga uppgifter och rutiner att löpa smidigare. Om du vill äta mer hälsosamt eller laga mer mat hemma kan en professionell ordningskonsult få ditt kylskåp och skafferi i form, vilket gör det lättare att hitta ingredienser och laga välgörande mat.
Ett ordningsproffs kan också hjälpa dig med allt ifrån att skapa en snygg och effektiv tvättstuga till att hantera pappersflöden i ditt hushåll - helt enkelt skapa smarta rutiner och system för att göra ditt hushåll mer effektivt, så att du kan spendera mer tid på vad du egentligen vill göra och mindre tid på att hantera dina saker!
Att anlita en professionell ordningskonsult för att hjälpa till före, under eller efter en flytt kan vara en livräddare!
Inför en flytt kan en professionell ordningskonsult hjälpa dig att rensa och organisera ditt hem, vilket gör det lättare att styla - vilket i sin tur kan hjälpa till att locka till potentiella köpare och kanske till och med hjälpa ditt hem att säljas till ett högre pris.
Att minska på antalet ägodelar innan flytten betyder också mindre vikt och mindre utrymme i flyttbilen, vilket motsvarar en billigare flytt, något som kan få en betydande ekonomisk inverkan, speciellt om du flyttar långt bort. Dessutom sparar detta på vår värdefulla miljö då inte saker behöver fraktas i onödan!
Slutligen kan en professionell ordningskonsult hjälpa dig att packa upp dina ägodelar i ditt nya hem och optimera dina system så att du är organiserad från början i ditt nya hem!
Arbetar du hemma en eller flera dagar i veckan? En professionell ordningskonsult kan hjälpa dig att skapa en tydlig ordning i ett rörigt hemkontor, organisera filer och pappersarbete och skapa ett utrymme som bäst stödjer ditt företag!
När livet gör sig påmint i form av hälsoproblem, en älskad persons död, skilsmässa, nytillskott i familjen eller åldrande föräldrar – är det sista du vill att fokusera på ditt hem. I dessa tider ska hemmet ändå på ett sätt löpa på, men kanske istället skapar onödig stress och kaos. En professionell ordningskonsult kan hjälpa till att skapa en känsla av ordning och lugn till ditt hem när du behöver det mest. Här är några fler sätt som en ordningskonsult kan hjälpa till i en utmanande tid:
Organisera babyutrustning för nya föräldrar
Hjälpa åldrande föräldrar som behöver skära ned på antalet ägodelar – kanske inför en flytt
Hjälpa dig att sortera och organisera en avliden älskad persons tillhörigheter
Vid en skilsmässa - hjälp med rensning och sortering av gemensamma ägodelar
Få en nystart och återta ditt utrymme efter en skilsmässa
Är högar av osorterade papper roten till det onda för din existens, hemma eller på jobbet? Istället för att skjuta åt sidan att organisera dem (än en gång) kan ett proffs hjälpa dig att sortera igenom dem. En professionell ordningskonsult kan hjälpa dig att skilja vilka papper som behöver behållas och vilka som kan slängas, och sedan skapa ett pappers-/dokumenthanteringssystem som fungerar för dig - fysiskt, eller digitalt - så att du kan hålla dig organiserad, förhoppningsvis för alltid!
Även om du inte har något emot att sortera genom ditt eget skafferi och skrivbordslådor eller andra utrymmen i huset, kan det fortfarande finnas ett utrymme i ditt hem som bara känns hopplöst rörigt. Det kan vara garaget, vinden eller källaren - eller kanske ett lagringsutrymme du har hyrt så länge du knappt kommer ihåg vad som finns i den.
Men en professionell ordningskonsult räds inte en hopplös, överfull röra! Du kan få hjälp med att ta itu med det mest utmanande lagringsutrymmet och förvandla det till ett funktionellt utrymme du kan vara stolt över.
Om du verkligen vill bli organiserad men bara inte klarar det själv, kan ansvarsskyldighet vara den saknade pusselbiten! Det fina med att anlita en professionell ordningskonsult (bortsett från det arbete personen gör med ditt utrymme) är att den här personen också fungerar som en slags inbyggd ansvarskontroll.
Bara vetskapen om att din ordningskonsult kommer att checka av dina framsteg kan räcka för att sporra dig att ta action mellan besöken!
Om röran tar över ditt hem och du bara inte står ut längre, kan en professionell ordningskonsult omedelbart börja lindra din börda. Du behöver inte känna dig generad över statusen på röran i ditt hem – en professionell ordningskonsult har verkligen sett det mesta.
Ibland kan det även finnas bidragande orsaker till att det är svårt att få, eller hålla en ordning, som till exempel en ADHD-diagnos. Då kan en ordningskonsult hjälpa till med skräddarsydda system som är lätta att använda och underhålla.



